Pavel Říha o podnikaní, slobode a minimalizme

Kto je Pavel Říha?

Jsem normální člověk, který si v určitou chvíli uvědomil, že svůj život nežije tak, jak by chtěl, a že je okolím příliš tlačen do škatulky „normální"… před časem jsem zjistil že mi chybí vášeň, něco pro co bych se nadchnul a tak jsem to začal hledat. Nějaký čas mi to trvalo, ale postupně jsem své nadšení našel skrze blogování, a to konkrétně v předávání zkušeností a informací druhým lidem. Jelikož téma toho, jak žít lepší život je pro mě osobně velmi důležitým tématem, tak o něm píšu, překládám, točím videa a kromě sebe pomáhám i dalším lidem, kteří o něco podobného mají zájem. No a asi právě to, že každý den cítím, že má práce dává smysl, že mění lidem životy, se nakonec stala nejen mojí vášní, ale i něčím, čím se živím.

Pavel Říha

Prečo a kedy si sa rozhodol podnikať?

Popravdě řečeno jsem už od dětství vždycky chtěl být podnikatelem. Představa zaměstnance mě nikdy nelákala, v mých představách pro ni nebylo místo a možná, že i právě proto to dopadlo tak, že jsem si práci pro zaměstnavatele nikdy ani nevyzkoušel. A hlavní důvod, proč podnikám? Jako člověka, který se snaží minimalizovat své závazky a naopak maximalizovat svou svobodu, je pro mě podnikání skutečně jedinou volbou. Osobní svoboda a nezávislost je jednou z mých nejvyšších hodnot a proto se také snažím většinu věcí dělat na internetu… být nezávislý na místě a čase své práce, je něco, o čem jsem vždycky snil a co se k mé obrovské radosti v posledním roce stalo mojí realitou.
"Jako člověka, který se snaží minimalizovat své závazky a naopak maximalizovat svou svobodu, je pro mě podnikání skutečně jedinou volbou"
Viem o tebe že píšeš blog badguy.cz a zenhabits.cz. Kedy si sa rozhodol blogovať a prečo práve na túto tému?

Badguy.cz byl můj úplně první blog, když jsem ho zakládal, o blogování a předávání informací světu jsem neměl absolutně žádné potuchy a vlastně za tím nebyl ani žádný podnikatelský záměr. Blogování pro mě bylo dlouhou dobu koníčkem, zatímco jsem se živil tvorbou webů, psal jsem o všem, co mě zrovna napadlo, a až postupně jsem se stále více přibližoval tématice osobního růstu. V tu dobu zhruba před třemi lety jsem také narazil na Lea Babautu, jehož blog jsem postupně začal překládat na zenhabits.cz. Jde o téma minimalismu a změny návyků, což jsou dvě témata, která můj život obrovsky ovlivnila, která jsou mi blízká a kterým se do dnes intenzivně věnuji.

Kto ťa dnes inšpiruje alebo inšpiroval. Je niekto, kto ťa ovplyvnil?

Jak jsem řekl v předchozí otázce, Leo Babauta je člověk, který můj život ovlivnil ohromným způsobem — v době, kdy jsem se svým životem nebyl spokojený z mnoha důvodů, jsem v něm našel příklad člověka, který svůj život od základu změnil postupným budováním nových návyků. Rozhodl jsem se jít v jeho šlépějích a naučit se svůj život měnit systematicky, krok za krokem. Ale samozřejmě Leo není jediný, od koho jsem se učil… Jelikož neustálý růst je pro mě velmi důležitou hodnotou, těch jmen by byla opravdu dlouhá řada...

Na čom momentálne pracuješ? Počul som že chystáš niečo veľké

Momentálně již několik měsíců pracuji na tom, abych dal dohromady vše, co jsem se za poslední tři roky naučil — formou online kurzu bych rád představil ucelenou metodu, jak vybudovat či změnit jakýkoliv návyk. Chci poukázat na to, jak důležitou roli v našich životech hrají často nevědomé návyky. Zamyslíme-li se nad tím, jsou to právě naše návyky, které utvářejí náš současný život. Cokoliv chceš změnit, cokoliv se někde dočteš a chceš to uvést do praxe, dokážeš to jedině tehdy, znáš-li principy budování návyků a dokážeš-li je využít ve svůj prospěch. Návyky jsou to, co pravidelně děláme. Důležité je, abychom si je uvědomili a naučili se je libovolně měnit. Bohužel momentální situace vypadá tak, že 90% lidí při změně návyků opakovaně selhává… naprostá většina lidí, se snaží návyky měnit skrze pevnou vůli, což je úplně špatně… jsou to věci, které většina z nás neví, přestože jsou pro úspěšnou změnu klíčové. A právě tyto věci budu učit v online kurzu, který spustím 21. listopadu a který jsem nazval Škola návyků.

banner-468x60.gif

Čítaš knihy? Aká je tvoja obľúbená kniha a prečo?

Knihy samozřejmě čtu. Byly doby, kdy jsem jich měl rozečtených třeba i deset najednou, protože jsem nevěděl, kterou číst dřív :-) Nicméně právě to je přístup, který je podle mě špatně. Nyní se snažím číst jen takové knihy, z kterých mohu vzít konkrétní myšlenku a skutečně ji aplikovat do vlastního života. Postupovat krok za krokem. Není třeba knihu dočíst jedním dechem do konce… Číst je k ničemu, pokud aspoň něco z toho neuvedu do praxe. A pokud si vyberu klidně jen jednu větu a na základě ní něco změním? Může to být silnější, než kdybych přečetl stovku knih. A moje oblíbená kniha? Nerad bych vyzdvihoval jednu knihu nad všechny ostatní, ale pokud to musí být, pak by to byl Eckhart Tolle a jeho Moc přítomného okamžiku — kniha, která mi pomáhá zastavit a uvědomit si, jak absurdní a bezvýznamné jsou lidské problémy navzdory našim představám.

Akou formou propaguješ svoje podnikanie?

Zajímavá otázka a pro mnohé možná i zajímavá odpověď — mým klíčovým nástrojem totiž je jednoznačně vztah mezi mnou a čtenáři. Placených reklam takřka nevyužívám. To, na co sázím, je kvalitní obsah — ve velké míře zdarma — a jeho virální šíření. Další formou marketingu, ve které vidím obrovský potenciál a s kterou nyní hodně experimentuji, je affiliate marketing.


Aké sú tvoje plány do budúcna v oblasti biznisu?

Těch nápadů co do budoucna dělat je neskutečně mnoho, přicházejí neustále nové a sám vím, že všechno nikdy nestačím. Momentálně jsem plně soustředěn na Školu návyků, kterou bych chtěl v příštím roce dále rozvíjet a kromě základních principů se více zaměřit i na konkrétní návyky… rád bych také vydal několik knih, které jsem si vytipoval k překladu, dopsal svoji knihu, kterou píšu na uspechvsiti.cz a která teď má kvůli Škole návyků tak trošku zpoždění… je toho spoustu, vizi na další rok mám, ale držet se plánů zuby nehty není můj styl. Zastávám názor, že plány jsou tu od toho, abychom je mohli neustále měnit.

A čo tvoj osobný život? Čo plánuješ do budúcna? Akým smerom by si sa chcel uberať?

Co se týče osobního života, chtěl bych v příštím roce ještě více cestovat a naplno využít nezávislost, kterou se mi podařilo díky mému online podnikání vybudovat. Plán je takový, být na střídačku měsíc doma a měsíc různě po světě. Víc si užívat života a méně pracovat. Uvidíme, jak se to podaří splnit :-)

Ďakujem ti za tvoj čas Pavle :) a nach sa darí!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára