Ako zaujať poslucháča?

Už dlhší čase ma láka postaviť sa pred publikum a pár minút rozprávať. Takúto možnosť už čoskoro dostanem. Niekedy si to cvičím pred zrkadlom. Občas si v duchu prednášam vo svojej hlave reč a formulujem vety tak, aby vyzneli čo najlepšie. Je dosť možné že mi vyschne v hrdle alebo sa zakokcem ale už by som to mal rád za sebou. Na začiatok sa budem musieť uspokojiť s maličkým publikom no každý nejako začína. Vŕta mi v hlave ale jedna vec. Ako zaujať poslucháča a ako to robia najlepší.

"Lidé, kteří hovoří o tom, co jim dal život, nikdy neztratí pozornost svých posluchaču" 
Často obdivujem ľudí, ktorí prednášajú bez toho aby čítali svoju reč. Okrem toho že majú čo povedať majú aj iné vlastnosti, ktoré z nich robia zaujímavých rečníkov. Sú vtipný a pohotový. Vedia sa vynájsť a dokonca pohotovo odpovedať na otázky. Nič ich nezaskočí. Nemám teraz namysli profesorov na vysokej škole. Nemyslím ani vyoblekovaných politikov. Všetci sú to amatéri. Videli ste už rozprávať pred publikom Garyho Vaynerchuka? 


Tu je zopár bodov, ktoré by podľa mňa mal mať výborný rečník:

1. V prvom rade musí byť rečník úprimný, na nič sa nehrá

2. Opisuje realitu, skutočné udalosti, skutočný život.

3. Hovorí o vlastných skúsenostiach, úspechoch ale aj chybách a zlyhaniach (opäť je úprimný)

4. Hovorí o svojich (našich) cieľoch, túžbach, snoch...

5. Považuje sa za súčasť publika. Používa slovo "My" namiesto "Vy"

Skúste si pozrieť prejav aktivistu za zvieracie práva. Rečník sa volá Gary Yourofsky a jeho prejav ma veľmi zaujal a to napriek tomu že táto téma mi nepríde veľmi zaujímavá. Spočiatku som si myslel že je to magor no po pár minútach mi jeho prejav začal dávať zmysel. Viete čo je zaujímavé? Pri jeho prejave som zmenil svoj názor, ktorý som mal v prvých 5 minútach na tému aj jeho osobu. Za ďalšie som si neuvedomil že som pri jeho prejave strávil vyše 60 minút! Skutočne pekný prejav. Názov videa si nevšímajte :)


Úplne ma fascinuje ak sa niekto postaví pred publikum a spustí 60 minútový monológ bez toho aby čo len sekol. Po 60 minútach nikto nie je unavený a znudený prejavom a ešte ho poslucháči odmenia búrlivým potleskom. Je zvláštne že v škole sa už po pár minútach z prednášky moje čelo prilepí na lavicu :D
"Žijeme v dobe, ktorá si žiada dramaticky podané informácie. Obyčajné konštatovanie nejakej pravdy už dnes nestačí. Pravda musí byť podaná živo, zaujímavo a dramaticky. Musíte pracovať s prvkami showmenstva. Robí sa to vo filmoch a robí sa to aj v televízii. A pokiaľ chcete zaujať, budete to musieť robiť aj vy."
Gary Vaynerchuk ma jedno veľké plus. Určite pri jeho prejava nezaspíte. Keď rozpráva vyzerá totiž ako by frčal na kokse. Všimnite si ako rýchlo rozpráva. Všimnite si ako vyzerá na videu nižšie. V tom koženom kresle a v tej bielej košeli. Má ale energiu, je akčný, nie je to nuda a má čo povedať. Je svojský a to sa dnes myslím počíta. Už len preto že sa na nič nehrá a nesnaží sa splynúť ma nie len u mňa veľa bodov.



Máte odkaz na zaujímavú reč? Pošlite mi ju buď na môj email alebo mi nechajte odkaz v komentári. Pokiaľ už máte skúsenosti s prejavom pred publikom tak poprosím nejaké tipy :)

4 komentáre:

  1. teba to láka lukáš? lebo aspoň čo ja viem tak všetci z toho majú strach a boja sa vystupovať pred väčší publikom

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. určite ma to láka. Neviem či "strach" je to správne slovo. Skôr mám trému no určte sa tomu nevyhýbam. Po prvý krát to dopadlo celkom dobre :)
      Opäť dôkaz toho že pokiaľ sa človek niečoho bojí tak to musí spraviť a strach sa stratí. Tréma zrejme neopadne nikdy ale to mi nevadí. Po pár minútach na to už človek nemyslí a venuje sa svojej reči alebo prezentácii

      Odstrániť
  2. Kedysi aj mňa čakala prvá prednáška. Ja, mladé ucho a asi tridsiatka starých harcovníkov, síce bez teórie, zato s rokmi praxe v odbore, kde som im chcel predstaviť novinky a nové postupy. A tiež naše plány, ako budeme spolupracovať. Čo ti budem vravieť, nohy sa mi triasli viac, ako hlas. Ale len kým som začal. Potom to už išlo samé.

    Nikdy som nemal komplet písomnú prípravu. Vždy len zopár hlavných bodov, aby som nezabudol na časť témy. Tým zaistíš to, že aj keď prednášaš po x-tý krát to isté, nikdy to nebude to isté, lebo sa ti môžu poslucháči opakovať... A tak ako sa dnes pod článkami objavujú diskusie a tým zaisťujú tzv. jedinečný obsah, tak dovoľ krátku diskusiu už počas prednášky. Poslucháči ti nezaspia, keď sa sami podieľajú na prednáške. Ustráž si len hlavnú líniu a tému. Veľké debaty po prednáške.

    Dobrý prvý dojem máš šancu získať v prvej minúte. Žiadne univerzálne úvodné reči ani predstavovanie svoje osoby. Začni príbehom. To rozhodne, že zaujmeš poslucháčov. Keď už sú "tvoji", môžeš povedať na základe tohto príbehu pár slov o sebe a začať samotnú prednášku.
    V celom publiku si vyber jedného človeka (alebo si predstav svojho dobrého kamaráta na stoličke medzi nimi) a jemu rozprávaj, čo máš na papieri a na srdci. Buď osobný a buď človek.

    A na konci ťa čaká úspech, potlesk a pozvánky na ďalšie prednášky.

    Držím palec, Ďusi.

    OdpovedaťOdstrániť